JESTEŚMY NA WWW.PROATACK.YOYO.PL
Moderator
Counter Strike
Najpopularniejsza obecnie sieciowa strzelanka zaczęła swoją karierę od bycia modem do Half-Life'a i mniej więcej przez rok funkcjonowała w tej postaci - darmowej, dystrybuowanej przez Sieć - zanim Valve moda wykupiło, przeprowadziło dodatkowe testy jakości i wydało jako samodzielny tytuł we własnym pudełku. Zwykle tego rodzaju praktyki spotykają się jeśli nie ze sprzeciwem ze strony graczy, to przynajmniej słanymi masowo uśmiechami politowania - ale nie CS.
Pomysł na CS-a był tak banalny, że aż wstyd byłoby mu poświęcać więcej uwagi, gdyby nie ten szczegół, że po blisko dekadzie od jego zastosowania w tę grę wciąż się gra. Oto po jednej stronie planszy pojawia się grupa terrorystów, po drugiej oddział antyterrorystyczny i mają się ze sobą naparzać. O coś. Tym czymś może być bomba, którą terroryści starają się podłożyć oraz zdetonować w jednym z dwóch wyznaczonych do tego miejsc, a antyterroryści starają się do tego nie dopuścić. Może to być VIP, którego ci źli chcą zabić, a ci dobrzy na usługach rządu ocalić. Wreszcie walka może się toczyć o życie zakładników, których terroryści przetrzymują z zupełnie nieważne jakiego powodu. To trzy podstawowe tryby gry, ale zabawa może polegać zupełnie na czym innym, bowiem podstawową siłą CS-a jest to, że od zarania tworzą go gracze dla graczy.
Counter-Strike wygrał tym, że - diabeł tkwi w szczegółach - prosty pomysł został doskonale wykorzystany. Do gry zostało przygotowanych wiele dobrze zaprojektowanych map, pozwalających na stosowanie różnych taktyk, a także zmuszających do dynamicznego dopasowywania własnych poczynań do zagrań przeciwnika. Skuteczność nagradzana jest finansowo, a otrzymane pieniądze gracze wykorzystują do zakupu lepszej broni, co prowadzić może do znacznego naruszenia balansu, gdy jedna z walczących stron jest zdecydowanie lepsza od drugiej - jednak motywacja oferowana przez takie rozwiązanie nie daje się przecenić. Tym bardziej że jest co w CS-ie kupować: różne rodzaje krótkiej i długiej broni, zarówno zachodniej jak i rodem z byłego Bloku Wschodniego - wszystkie oddane na tyle realistycznie, na ile przełom tysiąclecia pozwalał. Zrezygnowano również z tradycyjnego odradzania się graczy w trakcie tury, co znakomicie wpłynęło na poziom adrenalinki w żyłach walczących - zabici w akcji mogą się ograniczyć jedynie do obserwowania pozostałych przy życiu kolegów, i do dopingowania ich.
Po latach, jedyne co prosiło się w Counter-Strike'u o zmianę, to grafika - i tak się stało. Ostatnia wersja gry zbudowana została na fundamencie doskonałego silnika autorstwa Valve: Source'a, ale styl rozgrywki, który przyciągnął tylu miłośników sieciowej rywalizacji, pozostał praktycznie niezmieniony.
Offline